En god barne- og ungdomstid varer hele livet ut. Eleven er fortsatt i starten av livet. For elevenes utvikling er det helt avgjørende hvilket syn vi har på barna og hvordan vi jobber ut ifra dette. Hvis du medvirker til at elevene får en god start på livet, da er dette er det viktigste skolen kan gjøre for eleven og er et grunnlag for elevens fremtid.
I dagens skolesituasjon er medvirkning aktuell da det på læreplanenes overordnet del vektlegges:
“Elevmedvirkning må påvirke skolens praksis. Elevene skal både være med på å påvirke og ta ansvar for lærefelleskapet som de sammen med lærere utformer hver dag. Elevene tenker, opplever og lærer sammen med andre gjennom læringsprosesser, kommunikasjon og samarbeid.” (Udir)
I Barnekonvensjonens første del i artikkel 12 står det at
“Partene skal garantere et barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og tillegge barnets synspunkter behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet.” (Udir)
Når eleven får lov til å medvirke, da er hun/han nok med på å bygge seg en god barndom og ungdomstid. Elev får følelsen av å være en del av et felles felleskap og føle seg viktig i slike sammenhenger. Det er med på å styrke selvfølelsen og identiteten. Slik kan eleven være likeverdig med voksne på egne premisser. Barne- og ungdomstiden er sånn sett med på å påvirke hele livet.
Ansatte på skolen har plikt til å følge med på hver enkel elevens situasjon. Som lærer kan man oppdage tegn som gir bekymring, for eksempel hvis elevens oppførsel eller humør endrer seg. Det er viktig å følge opp slike saker med eleven i en trygg situasjon. Samtalen skal ha en klar start, kartlegging- eller samtaledel og avslutning. I filmen ser du hvordan du kan gjennomføre en slik samtale med eleven.
Barnekonvensjonen. Barne- og familiedepartementet.
Et inkluderende læringsmiljø. Kap. 3.1. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Den dialogiske barnesamtalen. Hvordan snakke med barn om sensitive temaer (PDF). Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.